Nonlinear Modeling of Structures

اشتراک تجارب و دانش فنی در زمینه مهندسی سازه، زلزله و مدلسازی غیرخطی

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

نحوه تعیین تراز پایه ساختمان

تراز پایه، ترازی از ساختمان است که فرض می­ شود حرکت زمین از آنجا به سازه منتقل می­ شود. در واقع آن تراز بعنوان تکیه­ گاه سازه در ارتعاش دینامیکی محسوب می­ شود.

محاسبه صحیح محل تراز پایه ساختمان، می­ تواند تأثیر بسزایی بر میزان نیروی زلزله محاسبه شده داشته باشد. این تأثیر هم در روش متداول آیین ­نامه ­ای، یعنی روش استاتیک معادل و هم تحلیل­ های پیچیده ­تری چون تاریخچه زمانی قابل مشاهده است. با بالا آوردن محل تراز پایه، زمان تناوب اصلی ساختمان (پریود) کاهش پیدا می­ کند. این امر از روابط تجربی محاسبه پریود نیز مشخص می­ باشد.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰

مدلسازی مهاربند با در نظر گرفتن کمانش

امروزه سیستم مهاربند همگرا، در نواحی لرزهخیز دنیا به عنوان سیستمی اقتصادی برای مقابله با بارهای لرزهای به طور گستردهای به کار میرود. از این سیستم باربر لرزه ای علاوه بر موارد طراحی در مقاوم سازی سازه های موجود و یا سازه های آسیب دیده بر اثر زلزله نیز استفاده می گردد. نمونه ای از این دست مقاوم سازی برای یک ساختمان بتنی در شکل زیر نمایش داده شده است. با این وجود، رفتار چرخهای مهاربندهای متداول به دلیل کمانش مهاربند در فشار بسیار نامنظم و ناپایدار میباشد و افت مقاومت زیادی را نشان میدهد. از اینرو مدلسازی صحیح رفتار غیرخطی آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مقاوم سازی ساختمان بتنی با مهاربند همگرا

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰