Compressive_Masonry

مقاومت فشاری دیوارهای بنایی به عوامل متعددی وابسته است که پیش بینی آن را حتی در حال حاضر به یکی از چالش های پیش روی مهندسین تبدیل کرده است. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:


  • مقاومت فشاری آجر (Masonry Unit)
  • مقاومت فشاری ملات
  • نسبت ابعادی دیوار
  • حجم نسبی درزهای افقی (Bed Joints)
  • حجم نسبی آجر

این پیچیدگی سبب شده است تا محققین مختلف، روابط متعددی را جهت محاسبه مقاومت فشاری دیوارهای بنایی ارائه نمایند که تعدادی از آنها در جدول زیر ذکر گردیده است.

Masonry_Compressive_Equations

Table Reference: P. G. Asteris, I. Argyropoulos, L. Cavaleri, H. Rodrigues, H. Varum, J. Thomas and P. B. Lourenco; Masonry Compressive Strength Prediction Using Artificial Neural Network, 1st International Conference TMM_CH Transdisciplinary Multispectral and Cooperation for Preservation of Cultural Heritage, 10-13 October, 2018, Athens, Greece.


یکی از تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، با جمع آوری اطلاعات تعداد زیادی از آزمایش های انجام شده (232 آزمایش) در ادبیات فنی و استفاده از الگوریتم شبکه عصبی (Artificial Neural Network) مبادرت به توسعه روشی جهت پیش بینی مقاومت فشاری دیوارهای بنایی نموده است.

ANN_Masonry

در این تحقیق، معماری های متنوعی برای شبکه عصبی در نظر گرفته شده است و چنانکه مشاهده است، این روش از کارایی بسیار بالایی برخوردار است.


ANN_Masonry_Accuracy

از علاقه مندان عزیز دعوت می شود تا جهت دریافت اطلاعات تکمیلی، این مقاله ارزشمند را مطالعه فرمایند. در ادامه لینک دانلود مستقیم و نیز لینک دانلود از ResearchGate محققین قرار داده شده است.