ساخت مدل اجزاء محدود منطبق با رفتار واقعی سازه، یکی از موارد بسیار مهم و چالش برانگیز ارزیابی رفتار سازه های موجود می باشد.  یک مدل مناسب، باید با قابلیت اطمینان بالایی، بیانگر ویژگی های سازه مدنظر باشد.

بدیهی است که سازه های موجود در طی مدت بهره برداری دستخوش تغییرات عدیده ای می شوند. این تغییرات می تواند شامل ویژگی های مصالح (مانند خوردگی، فرسایش و ...)، اعضا (مانند ترک خوردگی، ضربه و ...) و یا حتی هندسه باشند.

یکی از راهکارهای ارائه شده جهت ساخت چنین مدل هایی استفاده از روش بروزرسانی یا Model Updating می باشد. در مجموعه مقاله های پیش رو به مرور بخش های مختلف این مقوله خواهیم پرداخت.



Model_Updating_Part1


Figure Reference: B. Conde, L. F. Ramos, D. V. Oliveira, B. Riveiro, M. Solla. Structural Assessment of Masonry Arch Bridge by Combination of Non-destructive Testing Techniques and Three-dimensional Numerical Modelling: Application to Vilanova Bridge. 148 (2017): 621-638.


بروزرسانی مدل، یک فرآیند تکراری است که در طی آن، رفتار پیش بینی شده توسط مدل اجزا محدود با رفتار برداشت شده از سازه موجود مقایسه می شود. در این فرآیند مقایسه لازم است تا معیارهایی مورد استفاده قرار گیرد. چنانکه از این تعریف برمی آید، می توان مراحل این فرآیند را در گام های زیر خلاصه نمود:


  1. برداشت اطلاعات میدانی از سازه
  2. استخراج رفتار واقعی سازه با استفاده از اطلاعات میدانی برداشت شده
  3. ساخت مدل اجزا محدود
  4. انجام فرآیند تکراری شامل تغییر مشخصات مدل بمنظور رسیدن به انطباق مناسب با رفتار واقعی

با در دست داشتن تعریف جامع ارائه شده در فوق، شمای کلی از روندی که در فرآیند Model Updating باید طی شود، مشخص گردید. بنابراین به مرور و در بخش های آتی به تشریح هریک از گام های فوق خواهیم پرداخت.
چنانکه سوالی از مطالب ارائه شده در این مقالات داشته باشید، می توانید از طریق صفحه تماس با من و یا بخش نظرات موجود در انتهای هر مقاله، آنها را با بنده و دیگر همکاران به اشتراک بگذارید.