arch_chain


طاق ها (arches) یکی از مهم ترین المان های سازه ای در ساختمان های بنایی و  تاریخی هستند که مسئولیت انتقال نیروهای ثقلی را به ستون ها و یا فونداسیون بر عهده دارند. با آشنایی مهندسین باستانی با طاق ها، پیشرفت شگرفی در نوع سازه هایی که بشر قادر به ساخت آنها بود، رخ داد. با استفاده از این المان ها، می توان دهانه های بیشتر را با مصالح کمتر و تامین فضای مناسب تر طراحی و اجرا نمود. علی رغم سادگی ظاهری در طراحی چنین المان هایی، این سازه ها از پیچیدگی های قابل ملاحظه ای حتی برای مهندسین امروزی نیز برخوردار است. نکته بسیار مهم در زمینه طاق ها توجه به هندسه آنهاست. در طراحی آنها از ظرفیت کششی مصالح بطور کامل صرف نظر می شود و لذا المان هایی کاملاً در فشار باید طراحی شوند.

بنابراین در ویدیویی که در ادامه آمده است، گروه Engineering Models از دانشگاه Waterloo به توضیح یکی از روش های قدیمی مورد استفاده در این زمینه پرداخته است.


در این ویدیو مدل فیزیکی زنجیر (chain) تشریح شده است. جهت مشاهده ویدیو با کیفیت بالاتر، این ویدیو در کانال آپارات Nonlinmodeling بارگذاری شده است. این ویدیو در آدرس زیر قابل مشاهده است.



مشاهده ویدیو