Bridge Optimization


طراحی ایمن پل ها بعنوان یکی از سازه های مهم و شریان های حیاتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. با این وجود، تامین معیارهای طراحی سازه ای بتنهایی نمی توانند تضمین کننده بهترین طرح ممکن برای هر شرایطی باشند. بدیهی است بهترین طرح باید علاوه بر ایمنی سازه ای، شرایطی چون اثرات زیست محیطی (Environmental Impacts) و هزینه های ساخت (Investment Costs) را نیز مدنظر قرار داده باشد.


با در نظر گرفتن موارد فوق، Chalouhi یک روش بهینه سازی دو مرحله ای اتوماتیک جهت طراحی پل های بتنی ارائه داده است. در این روش، ابتدا تعداد پایه ها، نوع اتصال پایه ها به عرشه و محل قرارگیری آنها با لحاظ کردن توپولوژی خاک در بین دو نقطه ای که پل قرار است آنها را بهم متصل کند و ارتفاع خالص لازم در زیر عرشه پل، تعیین می گردد.

در مرحله دوم، ابعاد بهینه عرشه و آرماتورگذاری لازم برای آن تعیین می شود. اهداف طراحی بهینه شامل هزینه های ساخت و اثرات زیست محیطی می باشد. هزینه ساخت شامل هزینه مصالح (Material Cost) و هزینه کار انجام شده (Labor Cost) می باشد.

در بخش مربوط به اثرات زیست محیطی، تغییرات آب و هوایی (Climate Change) بر اثر انتشار گاز دی اکسید کربن، اسیدی شدن زمین بر اثر انتشار SO2 و آلوده شدن آب قابل شرب مدنظر قرار گرفته است.

یکی از نتایج جالب بدست آمده از این تحقیق، تعداد دهانه های لازم برحسب طول کلی پل و نیز اهداف بهینه سازی اشاره شده در فوق می باشد. بطور مثال یکی از این نتایج در شکل زیر ارائه شده است:

Bridge_Optimization_Design_Curve


به علاقه مندان توصیه می شود جهت کسب اطلاعات تکمیلی به متن پایان نامه محقق که در لینک زیر قابل دانلود می باشد، مراجعه فرمایند:



لینک دانلود